Translate

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Blog Archive

Facebook



Zoeken

ShareThis

Print Friendly and PDF

19 december 2011

Het was zo spannend! Echt waar, nog nooit vond ik het zo spannend om een taart aan te snijden. Ik zal even de lucht klaren. Bij cheesecake komt vaak geen oven aan te pas en is daarom eigenlijk een makkelijk taart, die door iedereen te bereiden is. Cheesecake vanuit de oven is letterlijk het tegenovergestelde, gezien de cheesecake vanuit de koelkast. Het kan letterlijk een drama zijn. Je kan ook boordevol informatie online vinden over cheesecake problemen.

Mijn Cheesecake was aardig gescheurd aan de bovenkant. Dit is eigenlijk gekomen, omdat ik als een gek heb lopen schudden. Het was mijn eerste cheesecake vanuit de oven en ik bleef maar schudden om de perfecte substantie te krijgen. Vanaf de bovenkant moet het zegt maar gestold zijn en in het midden moet als je de taart heen en weer wiebelt nog (zeg maar) een beetje vloeibaar zijn. Dan kan hij de oven uit. Dus ik bleef maar wiebelen en wiebelen.

Toen ik haar uit de oven haalde heb ik nog een 2 fimpjes voor mijn moeder van de cheesecake gefilmd en ja toen begon de top helemaal te scheuren. Maar vind dat het wel een speciaal effect geeft (lol).

De taart is zo romig! De structuur is super romig en ik heb het precies goed getimed met de baktijd. Ik heb haar heel de avond lekker laten afkoelen buiten de koelkast. Toen zij helemaal was afgekoeld heb ik haar zeker voor 4 uur in de koelkast laten staan en toen ik naar bed ging heb ik haar uit de koelkast gehaald. Afgedekt en lekker met rust gelaten.

De korst is gemaakt uit zelfgemaakte koekjesdeeg en je kan dit vervangen door koekjeskruim met gesmolten boter, maar het zelf gemaakte koekjesdeeg vond ik echt super lekker. Volgende keer maak ik het precies weer zo, alleen (alleen) de hoeveelheid suiker. Ja echt, het is een amerikaans recept en de vaste volgers van Love2bake.nl weten dat ik de recepten van de Amerikanen (geweldig vind), maar veel te zoet. Echt je mag zeker 100 gram minder gebruiken. Ik denk dat het dan niet zo overdreven zoet is. Ben je een echt diehard zoete kauwer, dan moet je niets veranderen aan het recept. Ik en mijn gezin vonden deze taart super geslaagd, alleen vonden Bra en Ya qua zoetheid perfect. Maar Anto, ik en Yo vonden het te zoet.

Edit Als je aan het recept houd, want de bereiding is echt niet moeilijk en als je taart nog vloeibaar is na de baktijd, dan moet je even hetzelfde doen als wat ik heb gedaan. Is deze taart door iedereen te maken. De zelfgemaakte koekjesdeeg kan je overslaan en ben je nog sneller klaar. Vervang dan het biscuitdeeg door koekjeskruimels die je aanmaakt met gesmolten warme boter. Dit druk je in de taarvorm, bodem en zijkanten. Hierop gelijk de vulling. Dus je slaat een stap over.

Ingrediënten

Biscuitdeeg 125 g bloem, gezeefd (ik moest een paar eetlepels extra bloem toevoegen. Het deeg moet echt loslaten van de kom en een bal vormen) 60 g suiker 1 theel. geraspte citroenschil 1 eierdooier 1/4 theel. vanille aroma 125 g boter, in kleine stukjes gesneden snufje zout (echt een heel klein snufje)

Kaasvulling 1kg roomkaas, op kamertemperatuur 400 g suiker (dit mag van mij een stuk minder, ik vond het veels te zoet) 3 eetl. bloem 1 1/2 theel. geraspte citroenschil 1 1/2 theel. geraspte sinaasappelschil 1/4 theel. vanille aroma 5 eieren 2 eierdooiers 6 eetlepels slagroom

Bereiding maak het biscuitdeeg door eerst het bloem, suiker en geraspte citroenschil in een kleine kom te doen. Maak in het midden een kuiltje en doe hier de dooier, de vanille aroma en boter ein. Meng de ingrediënten met uw vingers tot een samenhangend geheel. Als het deeg loslaat van de kom zal het een bal worden. Wikkel de deegbal stevig in aluminiumfolie en leg de bal ongeveer 1 uur in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 200°C. Vet de bodem van een springvorm in (ik heb nog bakpapier op de bodem gelegd). Rol de helft van de deegbal uit en op een licht met bloem bestoven werkvlak tot een plak van 3 mm dik. Leg de deeglap op de bodem van de vorm en werk het deeg werk het deeg rondom bij. Doe de afgesneden randen bij de rest van het deeg in de koelkast. Zet de deegbodem in het midden van de voorverwarmde oven en bak hem ongeveer 20 minuten, tot de bodem goudgeel van kleur is.

Haal de bodem uit de oven en zet hem op een rooster om hem af te laten koelen. Als de bodem afgekoeld is, vet u de rand van springvorm in. Zet de rand rond de bodem en klem hem dicht.

Rol de rest van het deeg uit in twee repen met een dikte van 3 mm en bekleed daar de rand mee. Druk de uiteinden goed tegen elkaar, werk het geheel bij en verwijder uitstekende deegstukjes. Verwarm de oven voor op 230°C.

Klop de roomkaas met een houten lepel. Roer er de suiker, bloem, geraspte sinaasappel en citroenschil en de vanille aroma door. Klop er één voor één de eieren door en vervolgens de dooiers. Giet er dan de slagroom bij. Doe het mengsel in de geprepareerde bodem en bak de taart 15 minuten. Zet de oven dan op 100°C en laat de taart nog 1 uur bakken (na de baktijd was mijn taart nog één en al vloeistof. Ik heb toen mijn oven voor 20 minuten op 150°C gezet en daarna uit de oven gehaald. Toen was zij gestold aan de zijkanten en van binnen was zij nog zacht. Zie video onder het recept).

Haal de taart uit de oven en laat hem op een rooster afkoelen. De taart moet tenminste 2 uur afkoelen voordat u de rand eraf haalt.

Categories:

0 reacties:

Een reactie posten