Translate

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Blog Archive

Facebook



Zoeken

ShareThis

Print Friendly and PDF

19 december 2011

Zoals beloofd het recept van de bruine rijst met verse groente. Dit is echt het makkelijkste wat ik ooit heb gemaakt. Dit gerecht is voor het Daniël vasten, voor het ontgiften van je lichaam. Daarom niet te veel toeters en bellen. Dit recept is geïnspireerd op het recept van Elena Vega-licious.com: rice and corn. Natuurlijk kan je er meer kruiden bij gooien, maar dit recept is gewoon zonder toetsers en bellen. It's powerfood honey.


Ik heb dit recept op gevoel gemaakt. Dus de verhoudingen zijn schattingen. Maar met dit recept kom je ver.

Ingrediënten 4 personen
zilvervlies rijst (genoeg per persoon)
diepvries doperwten 1/3 heb ongeveer gebruikt
half bakje champignons, in plakjes
4 wortels, in kleine stukjes
3 tomaten, in blokjes
1 rode ui, in kleine stukjes
1 knoflook, geperst
4 eetlepels olijfolie
peper en zout naar smaak (rose Himalaya zout)
verse dille, ongeveer 3 takjes in stukjes snijden

Hoe kook ik rijst?

Je wast je rijst goed. Niet in een vergiet je rijst wassen. Zo krijg je de rijst niet goed schoon. Selecteer je droge rijst eerst op steentjes. Ze zitten er echt soms in en geloof mij je tanden zullen je niet dankbaar zijn. Was de rijst goed. Vooral met witte rijst. Het water moet ze goed als helder zijn, dan is je rijst schoon. Steeds het water afgieten en schoon water erbij. Wassen. Vieze rijst eten, dus als jij je rijst kookt met het witte water van de vieze rijst. Daarvan krijg je dus de bolle buiken als je dat te vaak eet. Veel geleerd van een Surinaamse vrouw (Yoe's oma en zijn tantes) die (believe me) de sterren uit de hemel kookt. Ik ben opgegroeid in de Surinaamse cultuur en heb genoten van vele Surinaamse koks (ik wou zeggen kooksters...ja tuurlijk...lol), maar deze vrouw, tot nu toe is er niemand die haar nummer 1 plek heeft mogen innemen. Zij kookte in suriname al voor haar familie op vier jarige leeftijd. Ik weet nog dat ze me dat vertelde. En dat was daar in Suriname heel normaal. Echt ik heb vaak genoten van de verhalen die ze me vertelde hoe vroeger alles ging. Was wel een zwaar leven. Deze vrouw kan koken en haar dochters ook. Wouw. Nooit zal ik dat vergeten. Dus was je rijst goed. De melk achtige water van de rijst is wel zacht voor de huid en het schijnt goed te zijn om op te drinken, zo nu en dan om je bloed te zuiveren of zo. Dat heb ik weer van Anto (darling lieverd) begrepen. Ik heb het nooit geprobeerd, dus kan er niets over zeggen. Ik wil het niet eens proberen. Ha ha ha!

Dus doe rijst in je pan. Water erbij dat je rijst net onderstaat. Dan zet je middelvinger op de rijst. Niet in de rijst, maar er op. Dan moet het water bij je eerste kootje komen. Dat is genoeg water. Dan pan op hoog vuur en laat het water verdampen. Zodra je geen water gepruttel meer ziet (dat hoor je ook), dan zet je een deksel erop. Laat dit zo ongeveer 20 minuten stomen. Soms is het in 15 minuten klaar. Soms een half uur. Hangt van de rijst soort en merk af. Ik gebruik van de AH en die is in zo in 15 minuten klaar. Die hoef je ook niet veel te wassen. De goedkope rijst soorten zijn het vuilst.

Verder met de bereiding

Okay, voor dit recept. Wanneer je water is verdampt in je rauwe rijst, doe je de doperwten en de wortels erbij. Even mengen, deksel op de pan en gaar laten stomen.

In een pan olijfolie verhitten. Ui en knoflook even fruiten. Champignons even meebakken. Vuur uit. Meng dit met de rijst, doperwten, wortel en de verse tomaten. Dille erdoorheen scheppen en klaar ben je. Goed voorzien van Himalaya zeezout.

Ik heb er een salade naast gemaakt van ijsbergsla, tomaat, komkommer en paprika. Als dressing klein beetje olijfolie, azijn. Peper en zout.

Zoals je ziet een super makkelijk recept voor het vasten en natuurlijk kan het je ook normaal eten, al vast je niet. Voor mij alleen was dit echt wennen met het eten. Want ik kook echt gekruid. Wij eten hier thuis Antilliaans, Surinaamse, Indisch, Italiaans en Hollands. Dus ja was even wennen rijst eten met minder spices. Maar het smaakte heel gezond en ik zal het weer gaan eten. Ik was wel heel verrast door de verse dille. Wat smaakt dat lekker zeg. Door de dille wil ik verse kruiden gaan telen. Heerlijk. Kan je niet vergelijken met wat in een potje zit. Potjes weg en kom maar op met vers.
Categories:

0 reacties:

Een reactie posten